Cum înființez o firmă în România?

Cum înființez o firmă în România? Este o întrebare pe care și-o adresează mulți antreprenori înainte de a-și lansa modelul de business. În primul rând, ar trebui să diferențiem formele de organizare pe care societățile le pot îmbrăca:

  • Societatea cu răspundere limitată (SRL)
  • Societatea cu răspundere limitată debutant (SRL-D)
  • Societatea în nume colectiv
  • Societatea în comandită simplă
  • Societatea pe acțiuni
  • Societatea în comandită pe acțiuni.

Având în vedere că în România, cea mai răspândită formă de organizare este SRL-ul, vom evidenția, în principal, pașii care trebuie urmați pentru a putea înființa un SRL cu succes și fără prea multe bătăi de cap.

Primul pas de urmat în acest proces destul de laborios ar fi rezervarea denumirii firmei. Pentru acest lucru se va completa o cerere de verificare și/sau rezervare firmă la ONRC. Aceasta se găsește chiar pe site-ul ONRC AICI. Formularul trebuie completat cu trei variante de denumire pentru viitoarea firmă, în ordinea preferințelor. Disponibilitatea acestora va fi verificată de către specialiștii ONRC. Acest prim pas poate fi făcut acum și online, prin intermediul portalului ONRC de către viitorul administrator sau de către oricare dintre asociați. Trebuie doar creat un cont gratuit și urmați pașii din instrucțiuni.

Pasul doi îl reprezintă stabilirea unui sediu social pentru firmă. Viitoarea companie trebuie să aibă o locație pentru desfășurarea activității, care poate fi orice spațiu sau apartament, pentru care poate fi dovedit dreptul de folosință sau proprietate, prin actele aferente: contract de vânzare-cumpărare, contract de comodat sau contract de închiriere. Pentru început se poate face un contact simplu de comodat pentru spațiul în care administratorul locuiește, dacă încă nu s-a închiriat un spațiu destinat viitorului birou.

Pasul trei și poate cel mai important este redactarea actului constitutiv al societății. Acesta este un document esențial pentru înființarea SRL-ului și trebuie să cuprindă datele de identificare ale asociaților, administratorului și rolul acestora în cadrul companiei, cât și informații referitoare la sediul social. Pe site-ul ONRC se găsesc modele simple pe care le poți completa cu datele firmei tale, dar dacă dorești un act constitutiv personalizat business-ului tău va fi nevoie să apelezi la un avocat specializat (pe platforma QuickLegal ai acces la peste 150 de avocați). În plus, prin noua legislație, aplicabilă începând cu finalul lunii noiembrie 2022, actul constitutiv se poate întocmi și electronic prin completarea unui formular-tip disponibil pe site-ul ONRC după crearea unui cont AICI. Important de reținut este faptul că orice înregistrare online poate fi făcută doar dacă administratorul  sau asociatul deține o semnătură electronică calificată.

Următorul pas important pentru înființarea SRL-ului este deschiderea contului bancar pentru depunerea capitalului social al firmei. Pentru aceasta, asociații vor depune, la o unitate bancară, contribuțiile fiecăruia în parte, vor prezenta actul constitutiv, documentele de identitate și dovada rezervării numelui. Ca urmare a simplificării formalităților de înregistrare, legea nu mai prevede obligativitatea unui capital social minim și nici depunerea acestuia anterior înregistrării la ONRC, acest pas putând fi făcut ulterior înregistrării firmei. Cu toate acestea, pentru că asociații trebuie să contribuie cu un aport la capitalul social, iar o parte socială nu poate avea o valoare mai mică de 1 leu, capitalul social nu poate fi mai mic de 1 leu.

Ultimul pas pentru înființarea unui SRL este depunerea dosarului cu toate actele la Oficiul Registrului Comerțului, în circumscripția în care se află sediul social al firmei. Depunerea poate fi fizică sau online dacă administratorul deține o semnătură electronică calificată. În trei zile lucrătoare de la depunerea documentelor, autoritățile competente vor elibera certificatul de înmatriculare al noii societăți, dacă nu sunt identificate documente/ informații lipsă

De asemenea, mai există o serie de detalii care trebuie puse la punct înainte de a putea înființa un SRL si anume, alegerea unui cod CAEN principal și secundar. Pe scurt, acestea reprezintă activitățile pe care le poate desfășura compania ta. Toate activitățile economice sunt clasificate după aceste coduri din patru cifre, pe care este nevoie să le alegi cu grijă din lista generală de coduri CAEN de AICI. Conform legii, o firma SRL trebuie să aibă un singur CAEN principal, dar poate avea mai multe coduri CAEN secundare.

Lista completă a documentelor necesare la întocmirea dosarului ce trebuie depus la ONRC poate fi găsită pe site-ul acestora AICI.

Poți alege să faci înregistrarea unei societăți pe cont propriu sau poți apela la asistența unui profesionist.

Paul Milos - Consilier Juridic

Paul Milos - Consilier Juridic

Aveți întrebări?

Ultimele noutăți

Aflați mai multe despre modul în care granturile SEE și norvegiene ne-au ajutat să ne

Nu ați participat la evenimentul nostru sau nu ne-ați întâlnit până acum live în cadrul

Aflați ultimele noutăți ale proiectului nostru citind cel mai important newsletter de până acum.