- Ce este taxa de timbru?
În primul rând, clarificăm că taxa de timbru este taxa pe care o plătește reclamantul dintr-un proces.
Simplu spus, scopul instituirii taxei de timbru este de a acoperi contravaloarea serviciilor oferite de instanțele judecătorești i.e. munca depusă de judecător și de grefier pentru a-ți analiza cererea de chemare în judecată.
Cuantumul acestei taxe diferă în funcție de tipul acțiunii și de cuantumul valorii solicitate prin cererea de chemare în judecată.
- Unde se plătește taxa judiciară de timbru
Contrar a ce ai putea crede, taxa judiciară de timbru nu se achită în contul bugetului local de la sediul instanței la care ai depus cererea.
Regula este că aceasta se achită în contul bugetului local al unității administrativ-teritoriale în care reclamantul are domiciliul/sediul/reședința.
Doar prin excepție, taxa de timbru se achită în contul bugetului local de la sediul instanței la care s-a depus cererea, atunci când reclamantul nu are domiciliu/sediu/reședința în România (art. 40 din OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru).
Concret, pentru a afla contul în care se achită taxa de timbru, urmați acești pași:
- Identificarea unității administrativ teritoriale în care reclamantul are domiciliul/reședința/sediul (e.g. Ploiești)
- Identificare listă conturi ale trezoreriei acelei unități administrativ teritoriale prin căutare în surse publice (e.g. Google);
- Căutare în listă a contului în care se achită taxele judiciare de timbru;
- Contul identificat în lista de mai sus se poate confirma prin verificarea paginii instanței din acea unitate administrativ teritorială, secțiunea Bine de Știut (e.g. pe pagina Judecătoriei Ploiești, secțiunea Bine de Știut).
NB! Se verifică pagina instanței din unitatea administrativ teritorială de la domiciliul/sediul/reședința reclamantului, nu pagina instanței unde este înregistrat litigiul.
Pentru orice informații suplimentare, puteți discuta 15 minute gratuit cu avocații de pe www.quicklegal.ro!